Kinderen tekenen voor veiligere buurt en Heemstede krijgt zelfontworpen Pas-op-pop ‘Lexie’ 

25 sep , 13:43 Nieuws

Heemstede, 25 september 2025 – Kinderen uit heel Nederland staken de handen uit de mouwen om hun buurt veiliger te maken. In het kader van een landelijke winactie van Univé tekenden ze hun eigen Pas-op-pop, een opvallende verkeerspop die automobilisten waarschuwt voor spelende kinderen.

Foto's en film Charles Duijff

Uiteindelijk werden er twintig ontwerpen geselecteerd, om vervolgens als échte verkeerspop gerealiseerd te worden. Op donderdag 25 september werd bij de Prinses Beatrix School in Heemstede de Pas-op-pop 'Lexie' onthuld. Daarbij was namens  Univé Noord Holland ook Chantal Bax aanwezig.

Onthulling
Charles Duijff

De officiële onthulling van 'Lexie' (hierboven) vond plaats op het schoolplein in bijzijn van een groot aantal enthousiaste leerlingen. Rond 8:45 uur was het zover. (zie ook openingsfilm)

Het uiteindelijke doel van de actie is het plaatsen van verkeerspoppen die goed zichtbaar zijn voor het verkeer: uniek, herkenbaar en kleurrijk. Dit is nodig, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bestuurders rijden bijvoorbeeld ook langzamer wanneer ze verkeersborden zien met tekeningen van Dick Bruna, de maker van Nijntje, erop. De Pas-op-poppen, die in de buurt van scholen en in woonwijken langs de weg worden geplaatst, hebben hetzelfde effect.  

Veilig oversteken met ‘Lexie’ 

In Heemstede is dus voortaan Pas-op-pop ‘Lexie’ te vinden. De ontwerper van deze gewonnen Pas-op-pop, Eline Koeman, vertelt trots: “We deden als school mee aan deze actie en ik koos ervoor om onze schoolmascotte Lexie te tekenen. Ik was enorm verrast en heel blij dat mijn ontwerp had gewonnen. Extra fijn vind ik dat de school nu een opvallende Pas-op-pop heeft, juist op een plek die best gevaarlijk is omdat daar veel kleine kinderen oversteken.”  

Veiligere verkeerssituatie door frisse (kinder)blik 

Kinderen kijken met een frisse- en eerlijke blik naar hun omgeving. Dat juist hún ontwerpen nu zijn omgezet in een echte Pas-op-pop, maakt deze campagne extra bijzonder. 'Samen met hen zetten we zo een belangrijke stap richting een veiligere verkeerssituatie rondom scholen en woonwijken', aldus Annelies Goos, bestuurder bij Univé Noord-Holland.

Verkeersveiligheid begint bij bewustwording en wie kunnen dat beter aanwakkeren dan kinderen zelf!

Hieronder enkele foto's genomen tijdens de feestelijke onthulling

eline en anderen
Charles Duijff
eline en pop
Charles Duijff
kids schoolpl1
Charles Duijff
kids schoolpl3
Charles Duijff
kids schoolpl2
Charles Duijff
Foto1
Charles Duijff
trio
Charles Duijff