Studenten Nova College helpen Haarlemse winkeliers met webshop

Haarlem - Nova College webshop Soccer Center
Foto: Nova College

Het aandeel online shoppen van de totale bestedingen groeit al jaren gestaag. Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen. Binnen de opleiding Retail aan het Nova College op de Campus Haarlem leren studenten zich voor te bereiden op die ontwikkeling. Dit passen zij direct toe door Haarlems winkeliers te helpen met hun webshop en online marketing.

In het voorjaar kwam het Nova College in contact met Haarlemsewinkels.nl, Dit platform verbindt lokale ondernemers en mensen die – bijvoorbeeld omdat ze vanwege corona thuisblijven – via internet iets willen kopen. Door een bestelling te doen op HaarlemseWinkels.nl steunt de consument lokale ondernemers.

Novadocent Carina van Selling: ‘De match tussen onderwijs en bedrijfsleven was snel gemaakt. In september gingen de eerstejaars Retailstudenten (niveau 3/4) aan de slag voor twaalf geselecteerde winkels. In groepen werden zij gekoppeld aan een specifieke winkel. Na een bezoek aan de winkel en kennismaking met de ondernemer, begon elke groep met het aanmaken van verkoopartikelen op Haarlemsewinkels.nl. Daarbij worden zij uitgedaagd om elk artikel zo goed mogelijk te presenteren: met een treffende, vindbare naam, aantrekkelijke foto’s en een overtuigende productbeschrijving. Naast het leren over online verkoop, is het project een oefening in teamwork en zakelijke communicatie. De studenten overleggen met de ondernemers over de beste aanpak voor de desbetreffende winkel.’

Online marketing en e-commerce

Naast de eerstejaars Retailstudenten werkt er nog een klas samen met Haarlemsewinkels.nl. Sinds september verzorgt het Nova College campusbrede keuzedelen. Dat zijn keuzedelen die studenten van diverse opleidingen kunnen volgen. Het keuzedeel ‘Online marketing en het toepassen van e-commerce’ is een van die nieuwe keuzedelen, waaraan 24 studenten meedoen. Zij zijn net als de eerstejaars Retailstudenten in kleine teams gekoppeld aan negen winkels, maar hun opdrachten gaan verder. Behalve het aanmaken van artikelen op Haarlemsewinkels.nl definiëren zij onder andere de marketing- en communicatiemix van de onderneming, maken zij een websiteanalyse en doen zij aanbevelingen om de diverse online kanalen te verbeteren. Waar mogelijk werken de studenten geregeld in de winkels zelf aan de opdrachten. Daarnaast heeft de Doopsgezinde Kerk aan de Frankestraat een zaal ter beschikking gesteld als handige uitvalsbasis in hartje centrum. Wie tijdens het werken aan de opdrachten even wil schakelen met de ondernemer of wat foto’s wil maken, loopt zo vanuit de kerk naar de winkel toe.  

Singrid van Waarde, eigenaresse van DailyLiving, is één van de retailers in de Haarlemse binnenstad die gebruik maakt van de kennis en kunde van de Nova studenten: ‘Zelf een webshop bouwen kost veel tijd en veel geld. De Nova studenten en het platform Haarlemsewinkels stelden mij in staat gratis een eigen webshop binnen het platform te bouwen. Het is ideaal voor mij. De samenwerking met de Nova studenten bevalt uitstekend. Ik bied nu via het platform allerlei artikelen zoals bedrukte T-shirts en mondkapjes aan. Mijn pagina op Haarlemsewinkels.nl is voor mij inmiddels een belangrijk extra verkoopkanaal. Ik ben super blij.’

Reacties