Winkelketen Blokker heeft vandaag uitstel van betaling aangevraagd.
Volgens het bedrijf hebben "onvoorziene tegenvallers ambitieuze plannen
vertraagd" en is er sprake van "acute geldnood". Blokker zegt
dat er op korte termijn geen gevolgen zijn voor de winkels, die blijven voorlopig open.
De webshop is wel dicht.
Topvrouw Pauline Boerman zegt dat het een moeilijke
beslissing is geweest om uitstel van betaling aan te vragen. "Wij
betreuren de onzekerheid die dit creëert voor alle betrokkenen die ons de
afgelopen jaren zo trouw hebben gesteund, inclusief medewerkers,
franchisenemers, leveranciers en klanten."
Blokker heeft in Nederland bijna 400 winkels en ruim 3500
werknemers. De 128 jaar oude winkelformule voor huishoudelijke artikelen leed
de afgelopen jaren verliezen. Het bedrijf heeft veel last van concurrenten
zoals discounter Action.
Bij de medewerkers van Blokker is het bericht hard
aangekomen. Dit zegt vakbond CNV nadat Blokker maandagochtend het personeel op
de hoogte had gebracht van de financiële situatie bij de keten.
"Zij wisten natuurlijk ook dat Blokker het al lange
tijd moeilijk heeft. Maar ondanks dat zij zich keihard hebben ingezet, en dat
nog steeds doen, was dat niet voldoende om deze acute geldproblemen te
voorkomen. En dat komt keihard aan", zegt CNV-bestuurder Jacqueline
Twerda.
Uitstel van betaling mondt vaak uit in een faillissement.
Twerda benadrukt dat Blokker op dit moment niet bankroet is. "Maar 3500
mensen verkeren nu wel in grote onzekerheid", voegt ze daaraan toe.