6 cylinders, mijnheer zet even uw moter af, we krijgen de tank niet vol

Foto: Charles Duijff

Zo’n vaart als de openingstitel suggereert zal het niet gelopen hebben met het benzineverbruik, maar dat de eerste ‘Spijker 60-HP 6-cilinder’ een slokje gelust moet hebben laat zich raden.

Tekst en foto’s Charles Duijff. Infobron auto’s Louwman Museum/Wikipedia

’t Zijn vooral mannen, die gecharmeerd zijn van ‘bulderende’ motoren bij het optrekken, oftewel de acceleratie van een auto vooral ook horen. In hoeveel seconden bereik je de 100 KM p/uur? Soms is het voertuig uitgerust met meerdere uitlaatpijpen, die helpen een monsterlijk geluid te produceren, in de volksmond ook wel ‘sportief’ geluid genoemd… (hieronder een Ford Mustang cabrio 6 cilinder automaat, waarin ik onlangs even mocht sturen. Deze heeft overigens 1 uitlaatpijp, maar ronkt best lekker)
De Spijker 60HP 6-cilinder op de openingsfoto van dit artikel treft u in het Louwman Museum in Wassenaar, een uniek museum waar vele klassiekers te zien zijn.  Hieronder nogeens afgebeeld om op te klikken, zodat de foto wordt uitvergroot. Ook nogeens 4-wiel aandrijving en remsysteem op 4 wielen. ‘Give me a brake’Bron Louwman Museum: Dit is de eerste auto ter wereld met een zescilinder motor en de eerste benzineauto met vierwielaandrijving en een vierwielremsysteem. Dat maakt deze Spyker 60-HP tot een van de belangrijkste auto’s uit de autogeschiedenis. Het is een raceauto, in opdracht van Jacobus Spijker gemaakt voor de race Parijs-Madrid van 1903. De net bij Spyker aangestelde jonge Belgische ingenieur Joseph Valentin Laviolette heeft dan al een ontwerp liggen voor een motor met zes aparte cilinders en brengt dit in praktijk. Tevens ontwerpt hij een transmissie die zowel de voor- als de achterwielen aandrijft, alsmede een transmissierem. De auto is echter niet op tijd klaar voor de race en wordt pas in december 1903 gepresenteerd in Parijs. Twee maanden later staat hij op een tentoonstelling in het Londense Crystal Palace. Begin jaren twintig wordt de Spyker op een onbekwame manier gerestaureerd en belandt na het definitieve faillissement van Spyker in handen van een oud-directeur. Van 1953 tot 1993 staat de auto, voorzien van een zwaar gemodificeerd koetswerk, in verschillende Nederlandse musea, waarna hij wordt verworven door het Louwman Museum. Na een restauratie van vijf jaar verkeert de auto nu in dezelfde staat als waarin hij in 1904 in Crystal Palace stond.

Elektrisch rijden

Elektrisch rijden. Oh, u dacht dat is iets van alleen onze tijd? Niets is minder waar. Hierboven letterlijk een paardloos rijtuig. (bron Louwman Museum) De paarden zijn vervangen door twee grote elektromotoren, die de achterwielen aandrijven via een tandkrans. Door de beperkte actieradius, de afstand die electrische voertuigen in die tijd konden afleggen, won de electrische motor het in die tijd niet van de benzinemotor. Op de bok zijn onder meer de rijbedieningen en de Volt/Ampèremeter te zien. Let op de bijzonder fraaie, handgeschilderde rode biezen in het lakwerk. Naar verluidt is deze Columbia begin 20e eeuw gebruikt voor vip-vervoer in New York City. De auto wordt dan gekocht door een plantage-eigenaar in South Carolina, maar al na enkele jaren weggeborgen omdat oplaadmogelijkheden in de plattelandsgebieden beperkt zijn.

Op het circuit van Zandvoort staan, de auto’s voorbij zien snellen, maar daarbij niets horen…kunt u zich er iets bij voorstellen?

U zit op de tribune gelegen langs het rechte stuk van het circuit en u vraagt zich af: ‘Is Max al voorbij?’ In zijn door het Red Bull team gesponsorde ‘electric’ raceauto snorde Max al meerdere malen voorbij, maar omdat u net even achterom keek en ook niets van een raceauto hoorde, miste u de zelfs iedere pit-stop. Geen pittige geluiden meer te horen. Volg je de media, dan lees en hoor je veelvuldig over de overheidsambitie, om vanaf 2030 nog uitsluitend electrische voertuigen op de weg te hebben. Is het dan gedaan met de Grand Prix? Immers, door het powergeluid van de Formule I motoren ‘beleef’ je als het ware zintuigelijk de acceleratie én de snelheid. Is het vanaf 2030 wereldwijd gedaan met de fossiele brandstof en gaan de olieproducerende landen failliet?Wie krijgen in dat geval de zwarte piet toegespeeld? Nederland niet in elk geval, want wij moeten het de laatste jaren doen met roetveeg pieten. Maar alle gekheid op een stokje, er moeten nog zoveel moeilijke beslissingen worden genomen voordat we het tijdperk van de fossiele brandstoffen achter ons kunnen laten. (Audio)techniek kan wat betreft de electrische automobiel wellicht nog wat betekenen. Een krachtige externe luidspreker waaruit audio-opnamen van vroeger schallen, synchroon aan het functioneren van de electrische motor én de handelingen van de coureur/chauffeur. Opnamen die we nu vast kunnen maken zolang de benzinemotor het nog wint. Nee mensen, de ‘Stomme Film’ hoort niet bij de auto. Zeker niet als onderstaande automobilist achter ons zit!Maar laten we maar eens extra genieten van onderstaande beelden uit het Louwman Museum!  Daar word je echt stil van en dát kan dus zonder geluid! Kunstenaar Karel Appel beschilderde in 1986 een Mercedes BenzZie ook

2021: ‘Goed gevoel’ vakantieuitstapjes in eigen land, Louwman biedt hét medicijn!

en zie ook

Het is vakantie #2: Veilig de weg op, met dank aan de Wegenwacht!

 

 

Cookieinstellingen