Zaterdag 22 juli was de laatste Haarlem Night Skate van 2017

Foto: Charles Duijff

De route van zaterdag 22 juli ging richting Heemstede.  De start was bij de IJsbaan in Haarlem en ging daarna via Bloemendaal eerst richting Heemstede en daarna naar Haarlem Zuid.  (klik op onderstaande foto’s om ze te vergroten)

Skeeleren (of Skaten zo je wilt)  doe je natuurlijk het liefst op een vlak wegdek zoals asfalt.  Het remmen vind ik altijd de bottleneck.  Het is niet bepaald een activiteit die je ‘ongeremd’ kunt doen,  in tegenstelling van het rijden van een scheve schaats waarbij alle remmen los gaan.  Voor velen wellicht ook een sport die je leert met vallen en opstaan.  Veilig remmen moet je onder de knie krijgen en wat betreft de knie zelf….die bescherm je mocht je onverhoopt het wegdek schuren… Soms ook even een stenen wegdek  (zie hieronder)  Ik zei het al,  asfalt is ideaal om te skeeleren,  maar meestal betreft het dan ook drukke verkeerswegen.  Veilig skeeleren,  zeker met een grotere groep,  is meer gewaarborgd door middel van escorte van bijvoorbeeld de politie.   Dat gebeurde ook zaterdag 22 juli 2017.  Motorpolitie voorop na vertrek bij de IJsbaan Haarlem en in een lange stoet eerst de Kleverlaan trotseren.  Daar zag de redacteur van Heemstede- en Bloemendaal.nieuws.nl de stoet voorbij ‘flitsen’   Te laat om ze daar zelf te flitsen.  Snel daarom de auto ingestapt en richting Heemstede.  Op tijd bij het Stadhuis van Heemstede om de stoet te zien arriveren.Dit keer werd op de Binnenweg achter het Gemeentehuis van Heemstede in een opperbeste stemming gepauzeerd.    Bron: Wikipedia:  Reeds rond 1700 werd door een onbekende Nederlander de skeeler bedacht om in de zomer te kunnen schaatsen.  Dit was niet meer dan een schaats waarvan de ijzers waren vervangen door een frame met houten cilinders, waarop gereden kon worden. In 1760 kwam Joseph  Merlin op een feest met een eigen creatie van schoenen met ijzeren wielen.  Zijn beoogde spectaculaire entree kreeg hij wel, maar de schoenen werden snel weer vergeten. Pas in 1818 werden voor het eerst inlineskates gebruikt, en wel bij een balletuitvoering in Berlijn,  om de illusie te wekken dat de ballerina’s over ijs gleden.  Een jaar later werd het eerste patent voor een rolschaats met 2 of 4 wielen in lijn aangevraagd door een zekere Petibledin.  Enkele jaren later, in 1824,  werden inlineskates met vijf wielen gepatenteerd.  Door de jaren heen werden de inlineskates verbeterd, met als hoogtepunt de toepassing van het lager in 1884.  In de jaren 60 en 70 werden de kunststofwielen toegepast, waarmee vooral het comfort wordt verhoogd. Pas in 1979 ontstond de huidige skate, uitgevonden door twee broers (Scott en Brennan Olson).  Zij bouwden een oude rolschaats om tot een ijshockeyschaats op 4 wielen, om zo in de zomer te kunnen trainen voor het ijshockey.  Op hetzelfde moment ontwikkelde de firma Zandstra haar skates met 5 wielen en bedacht daarvoor de naam “skeelers” om deze inliners te onderscheiden van “skates”.  Anno 2007 worden er bijna geen vijfwielers meer gemaakt. Wedstrijdrijders bleken sneller te zijn op vier wielen, mits die wielen dan wel veel groter zijn: een diameter van 100 tot 110 mm in een lang frame. Vier grote wielen worden nu ook steeds vaker door toertocht-skaters gekozen omdat ze comfortabeler rijden: een hobbeltje, takje of steentje van enkele millimeters geeft veel weerstand op kleine wielen en veel minder op de grotere.  Ondanks dat de vijfwielers uit de mode raken, zullen de woorden “skeelers” en “skeeleren” waarschijnlijk niet in vergetelheid raken; een skate met een lang frame zal, ongeacht hoeveel wieltjes erin zitten, een skeeler worden genoemd. Er zijn ook speciale skates stunt skates, die heten inlines in het engels.  Einde citaat Tijdens deze pauze kon men een lekker drankje kopen en even bijkomen.  Dankzij de mijnheer van de geluidswagen werd de gehele groep even bij elkaar geroepen voor een groepsfotoNa de pauze een mooie opbouw richting de White Party!   Onderweg werd regelmatig gestopt om te groeperen.  Uiteindelijk rond 22:00u  was men weer terug bij de ijsbaan in Haarlem.

Voor meer foto’s van dit evenement skeeler naar CHARLES DUIJFF FOTOGRAFIE

Reacties