Maatschappelijke stages in Sorghbosch en Landgoed Mariënheuvel

Foto: Aangeleverd

Stichting MEERGroen: Wat deden we de afgelopen week om er samen wat leuks van te maken, en wat valt ons zoal op in de manier waarop we met onze leefomgeving omgaan.

Tekst Franke van der Laan

Deze week was de week van de start van de scholen. En één school wilde het jaar beginnen met een maatschappelijk stageprogramma van 3 dagen lang. Zo kwam het verzoek bij ons binnen of we 167 leerlingen konden behappen voor een dagje werk. Dat doen we graag, maar 167 is een beetje veel. Maar met 30-45 per dag gaat het goed. Elke dag hadden we 5 tot 12 begeleiders geregeld en een leerzaam programma in 2 landgoederen, waar flink wat te doen was.

Achterstallig onderhoud wegwerken

Twee dagen werkten we in het Sorghbosch en de laatste dag op Mariënheuvel. Beide projecten in Heemstede. De reden dat we dat doen zijn velerlei. Allereerst is er overal mega veel achterstallig onderhoud en dat komt de biodiversiteit en de cultuurhistorische waarde niet ten goede; we kunnen dus alle handjes gebruiken om te laten zien hoe het ook kan.

Praktisch inzicht opdoen

Ten tweede is er in het onderwijs erg veel aandacht voor het bijbrengen van theorie. Maar voor een succesvolle levensloop is niet alleen theorie belangrijk. Vooral motivatie en praktisch inzicht zijn minstens zo belangrijk. Inmiddels hebben we in 15 jaar al zo’n 3000 middelbare, MBO en HBO stagiaires begeleid, dus we weten waarover we spreken. En dan is een dagje ‘handen uit de mouwen steken’ (of beter nog een week of 2 maanden) een flinke eye-opener. Dus wij lenen ons graag om leerlingen en studenten te leren wat een spade is, hoe je zaagt, hoe nuttig `hefboomprincipes zijn om bomen van tot 20 m hoog om te halen.

Nieuwe generatie

De derde reden is dat we graag met mensen werken die aan het begin van hun leven staan. Deze kids kunnen veel betekenen om de wereld een betere plek te maken als ze onze boodschap van ecologisch evenwicht oppikken.

Teamwork

De eerste stagevragen gaan standaard over wanneer de pauze is en tot wanneer ze ‘moeten ’blijven. Bij circa de helft dringt gaandeweg de dag door dat het nuttig en leuk is om theorie in de praktijk te brengen en wat de waarde van goed observeren, praktische vaardigheden en teamwork is. Bij een stuk of 10 was er ook belangstelling om nog eens terug te komen. Daar kijken we naar uit!

Spelelement

In het Sorghbosch hebben we het grootste deel van een Rhododendron-vallei uit de bramen en de esdoorns gered en in Mariënheuvel hebben we Amerikaanse vogelkers verwijderd en een pad door het bos aangelegd. Wat soms helpt is, om er een spel van te maken, waarbij een boompje dat je er zo uittrekt 1 punt waard is, eentje waar 1 spadesteek voor nodig is 10 punten oplevert, een boom van 3-4 meter 100 punten en een boom van 20m hoog 1000 punten. Het teamwerk om elke dag een stuk of 4 bomen van 20 meter te verwijderen, is een goede les in teamwork en natuurkunde ineen. Voor de kids met de meeste punten zijn er dan prijsjes. De grote bomen die we er uit halen zijn esdoorns die weinig ruimte laten voor eiken, lindes en beuken.

Gegarandeerd vergeten de leerlingen zo’n dag in de natuur voorlopig niet! En tussen de bedrijven door komt er flink wat stof voor discussies langs.

Graag krijgen we reacties op onze wekelijkse blogs op zaterdag via [email protected]

Cookieinstellingen