Verhaal van de Dag: Eenmaal popcorn, altijd popcorn!

Foto: Pixabay

Onderzoek wijst uit: Als je éénmaal popcorn eet in de bios dan kun je nooit meer zonder!

(Tekst: Wim Meijer)

Vandaag 390 jaar geleden, op 22 februari 1630, aten de Engelse kolonisten in Plymouth, Massachusetts, voor de eerste keer popcorn. De gepofte mais was een geschenk van de Wampanoag-indianen ter ere van de eerste Thanksgivingday, dat daarmee onmiddellijk een ‘knalfeest’ werd.

Oliebollen met Oudjaar, erwtensoep als het vriest, kalkoen met Kerstmis, warme chocomelk of Glühwein op het ijs, Oranjebitter met Koninginnedag en popcorn in de bioscoop. Hoe komt dat toch, die vanzelfsprekende combinaties. ‘Simpel’, zul je zeggen, ‘dat zijn tradities’. En in veel gevallen zal dat ook zo zijn. Maar waarom is het een traditie geworden? Bij de University of Southern California denken ze een antwoord te hebben gevonden op die vraag.Popcorn experiment
Daar hebben ze een experiment gedaan met popcorn en een aantal bioscoopbezoekers. De bioscoopbezoekers verdeelden ze over 2 groepen: mensen die normaal geen popcorn aten, en mensen die bij het bioscoopbezoek wel altijd popcorn verorberden. Beide groepen bioscoopbezoekers kregen zowel verse popcorn als popcorn van een week oud.

Uiteindelijk bleek dat de normaal niet-popcorn eters een redelijk kritische smaak hadden en zich vooral richtten op de verse popcorn. De authentieke popcornjunks daarentegen maakte het blijkbaar niets uit. Oud of vers, geleidelijk werd van beide evenveel naar binnen geschoven.

(foto: Unsplash – Phillip Goldsberry)

Vergaderruimte
Dezelfde test werd vervolgens herhaald, maar nu in een vergaderruimte. Daar bleek de popcornjunk opeens uit hetzelfde kritische hout gesneden als zijn niet-popcorn etende experimentgenoten. Opeens vergrepen ook zij zich niet meer aan de oude popcorn.

Conclusie
De conclusie die de onderzoekers hieruit meenden te kunnen trekken is dat bepaalde etenswaren in bepaalde omstandigheden niet zozeer worden gegeten omdat ze zo lekker zijn, maar omdat er een associatie is tussen de etenswaren en de plaats waar ze worden genuttigd. In dit geval betekende dat: Zijn mensen eenmaal gewend om popcorn te eten in de bioscoop, dan zullen ze iedere keer weer in de bioscoop trek hebben in popcorn. De smaak en kwaliteit daarvan blijkt dan nauwelijks van belang. Anders is dat dus in een vergaderruimte: Doordat er echter geen enkele associatie bestaat tussen een vergaderruimte en popcorn, wordt er daar opeens veel kritischer op de smaak gelet.

Blijkbaar leggen onze hersenen de combinatie van smaak en locatie perfect vast. En wat daar eenmaal vastligt, laat blijkbaar nooit meer los en wordt generaties lang doorgegeven. Want iedere nieuwe generatie zit op z’n vierde levensjaar weer voor het eerst in de bioscoop… met een bak popcorn op schoot. En dat gaat nooit meer over!

Opperhoofd van de Wampanoag indianen, de ‘uitvinders van popcorn’ ten tijde van de aankomst van de Pilgrim Fathers rond 1630 (foto: Wikipedia)

Popcorn cadeautje van Indianen
Hoe lang zoiets kan doorwerken, blijkt ook uit diezelfde popcorn. De popcorntraditie bestaat namelijk al bijna vierhonderd jaar. Op 22 februari 1630 maakten de Engelse kolonisten voor het eerst kennis met popcorn. Deze voor hen nog onbekende etenswaar werd hen aangeboden door Quadequina, broer van de Wampanoag opperhoofd Massasoit, als geschenk bij het eerste Thanksgiving feest in Plymouth, Massachusetts.

Popcorn in de bios
En jawel, éénmaal gegeten met Thanksgiving, is dus altijd gegeten met Thanksgiving. Het zou overigens nog bijna 300 jaar duren voordat de popcorntraditie zich ook openbaarde in de Amerikaanse bioscopen. Dat gebeurde zo rond 1920. Aanvankelijk probeerden de bioscoopeigenaren het gebruik van popcorn te verhinderen, vanwege de troep die het maakte. Toen echter de recessie rond 1930 toesloeg, was popcorn ongeveer de enige snack die de Amerikanen zich konden veroorloven, wat reden was om overstag te gaan en popcorn om te dopen tot traditioneel bioscoopvoer.

(foto: Unsplash – Saskia Fairfull)

Met popcorn de crisis door
Inmiddels heeft popcorn nog veel meer terrein gewonnen. Met de televisie heeft iedereen een soort van bioscoop in huis, en dus ook popcorn. Lekker vers, zo uit de magnetron! Dit massale thuisgebruik heeft ertoe geleid dat er alleen al in Amerika jaarlijks 500 miljoen kilo popcorn wordt gegeten. Alleen al de magnetron-popcorn is jaarlijks goed voor een omzet van € 250 miljard.

Was popcorn ooit de enige snack die gedurende de recessie van de dertiger jaren betaalbaar was, dit soort omzetten dragen er zeker toe bij dat Amerika zo voortvarend uit de crisis klimt.

Wat magnetron-popcorn zo al teweeg kan brengen:
Kijk vooral de legendarische popcorn-act uit Sesamstraat door te klikken op de foto hieronder.